Direktlänk till inlägg 8 april 2019

Kostomläggningen

Av tezzlann - 8 april 2019 18:44

Sista jag skev om var vår vändning i maten. Att utesluta Gluten och Mjölk men även andra ämnen. Vi kämpade på och lärde oss ganska snabbt vad som fungerade och inte.

Jag håller mej mycket inom Facebook och där uppfattade jag att människor tyckte att det var svårt att lägga om kosten och hade enligt mig konstiga tankar om omläggning om mat.

*Första gruppen förstår jag att man inte vill ändra på så mycket inom kost. Har man ett barn som inte äter mer än en speciell sorts pasta är det kanske inte optimalt att ta bort. Jag har inga barn som kör en maträtt och inget annat så jag vet inte vad man kan göra o försöka bjuda på, om man vågar bjuda på något annat eller om de gör mer skada, att barnet slutat äta pastan som funka om man föreslog annan pasta att smaka.

*Andra tänktesättet att de e sjukt att sätta barn på dieter och de kan skada och att det botar inte alls autism och det finns ingen forskning som stödjer.... ja kallar det blablabla folket.men ja förstår för dem är ja blablabla folk. Det handlar inte om en diet som i bantning. Utan att utesluta ämen som reagerar negativt med ens kropp. Det behöver inte vara något man ser utanpå som så många andra sjukdomar utan det är något som händer inuti som man inte riktigt kan se som exem utan det kan få en autistisk person att bli mer orolig tex. För att kroppen är i stress över ämne den inte riktigt kan ta hand om. Så som allergi men man ser det inte utanpå. Om ens barn är allergisk mot äpple och det kliar, ger man sitt barn äpple då? Mitt svar är nej. Så ser jag även på denna kosthållning. Och det här med att den inte botar autism. Nej det gör den inte. Men den hjälper kroppen att må bra och när kroppen mår bra, mår man bättre och då kan det bli mindre oroligheter som syns utåt och i autismspektrat delen. Ja ni hör jag har inte alla orden men ja hopps nu förstår. (Det finns forskning på vad olika mat gör i våra kroppar)

*Tredje. Det är mycket jobb. Det funkade ju inte vi tog bort alla ämnen som tipsades om i 1vecka utan resultat. Finns det verkligen något kvar att äta när allt är borttaget! Joo men är det inte värt den tiden det tar istället för att kanske medicinera mer än vad som egentligen behövs? Och jag lovar det är inte så jobbigt och hemstk och svårt att ta bort ämnena. Idag har vi så många olika produkter så det ter sig lätt att byta ut och få samma rätter som innan. Och jo det tar lång tid att rensa ut och läka kroppen.  

Vi fick kanske en skjuts med hjälp när vi började då vår dotters väns mamma är proffs på just denna kosthållning. Vi gick också med i en grupp som hjälpte oss med våra frågor och recept på maträtter. Det var också skönt att ha en bok att läsa om det hela och där fanns väldigt bra recept i med! Den boken rekommenderar jag starkt till alla som tänker och funderar på allt det hära. Bild på bok finns längst ner.


Hur gick det med vår kostomläggning?
Det var för Roder vi la om maten. Det som blev synligt fort var att han började prata mer i vad som hade hänt och vad som skulle hända. Inte bara om vad som hände just nu. Studsbolls Roder kom fram mindre och mindre, studsbolls roder kommer fram vis kalas, extra spännande event. Innan kom studsbolls Roder fram när som hels under dagarna. Då är det svårt att nå fram och barnet hoppar runt överallt och ingenstans. Känslorna fick också mer balans. Det var mindre byten mellan att vara glad och ledsen omvartanat. Han har även fått mindre inektioner. Detvill säga att när Roder blev sjuk innan blev det alltid mer, han fick inte bara vattenkoper utan också infektion i vattenkopperna och när de var små sår fick han rosenfeber. Vid förkylningar var det astmahosta och falskkrup och hög hög feber.Nu har det lugat sig och han blir "normal" sjuk.  Och den största ändringen var olyckorna. Att hålla tätt. Just det vet vi är gluten som orsakar. Varje gg han får i sig större mängder gluten händer det olyckor på natten eller dagen efter. Roder har ingen som helst problem med kostomläggningen och äter hur bra och mycket som helst han får även rätt mat i skolan, vilket vi är väldigt glada över. Förskolan var också med på noterna och jobba med oss och gör fortfarnde med lillasyster Lowis.

Idag har vi hålt på ett tag och ser att laktos är något som vi kan använda lite då och då. Så laktos produkter får dem ibland. Tex en ostskiva på mackan men vi håller oss borta från ren djurmjölk/yoghurt o liknande. Glutenfri havre har vi med tagit in med bra resultat och vi lyxar till det med soygurt lite då och då.

Jag har absolut inte för avsikt att säga att så här ska man göra. Jag gör detta för min familj och där slutar det , punkt


Roders diagnos är Autism2 (Asperger) och språkförsening. Han är idag 8år men i sättet mer lik sin 4åriga syster även om 8åringen med är med. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tezzlann - 31 januari 2020 21:43

Så tidigt i januari satt ja där och kissa på en sticka. Ett graviditetstest. Och det blev ett posetivt sådant. Jag vet inte om jag är känslig eller fester mej för fort eller jag vet inte. Men kanske två dagar senare börjar de blöda och blöda och blöd...

Av tezzlann - 19 november 2019 14:18


Det har inte varit lätt att lämna minsta kiddot på förskolan må jag säga. Hon gråter nästan redan vid bilen på parkeringen till förskolan. I alla fall är vi nöjd med pedagogerna och allt rörande förskolan till henne. Men nu då. Jag tror inte vi v...

Av tezzlann - 19 november 2019 13:10


Hej hej! Longe time no seen eller något sådant! Blev kontaktad av Venedio.se på instagram för ett tag sen och fick ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till så idag är det *SMARBETE* inlägg som gäller! Och vilket samarbete! Så snygga poste...

Av tezzlann - 23 augusti 2019 12:01

För ett tag sen fick vi hem ett spännande paket i brevlådan som visade sig vara från Buzzador! Vi hade kommit med i uttagningen och fick hem två stora flaskor från love beauty and planet att testa och skriva om. Och jag kan bara säga att wow så g...

Av tezzlann - 24 juli 2019 21:35

I måndes tog jag ett graviditets test och såg verkligen ett svagt streck. Blev så klart glad. Men det var så svagt så jag tänkte att jag kanske helt tappat det och att de antagligen var ett falskt streck. Men ändå började jag fantisera mej bort. Även...

Presentation


Bara lilla jag

Fråga mig

0 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Gästis


Ovido - Quiz & Flashcards