Direktlänk till inlägg 4 december 2015

Ylletröja till Yllebyxa

Av tezzlann - 4 december 2015 09:50

Köpte mig en ylletröja på seconhand. Tänkt till att sy byxor till Roder men det blev till Gosan itsället. Min plupp har vist växt på längden. Men till Gosan blev det perfekt och det blev tyg över till vantar och en klänning till Heaven också! Vilken tur man har ibland.


     Så jag tog en sax en byxa från garderoben och tröjan och klippte av armarna på tröjan. Jag klippte kanske inte riktigt i höjd med byxorna för jag ville ha lite växmån och så får man ju inte glömma att i alla fall i midjan skall det sättas gummiband så tyg för resårkanal måste räknas in.


  Tröjan såg ut så här sedan. Jag har svårt för beskrivningar som inte visar exakt allt då det tar tid för mig att förstå och jag måste verkligen förstå 100% innan jag vågar och vet och förstår :P Så vissa kan tycka att det är onödiga bilder som kommer upp men det är så här jag måste se saker och med massa förklaring. Det är så här jag fungerar.


  Efteråt man klippt av ärmarna så lägger man dem med sömen mot varandra.Jupp det finns bara en söm på en ärm så det är lätt att se. Efter det kan man mäta lite med ett par redan sydda/köpta byxor hur långt man ska klippa i grenen. Man klipper då längst med ärm sömen. Jag klippte ganska långt ner då vi använder tygblöjor och det då är lite större i volym än till slängblöjan. Man gör lika dant på båda ärmarna och lika långt.


     Sen är det dax att nåla ihop. man vänder då ena nu byxbenet till aviga. Alltså ut och in. Så att Räta, den sida man har ut på ett plagg, ligger mot varandra. Söm mot som som på första bilden. Sen ska det självklart ligga ovanpå varandra som på bild två. där jag nålat ihop de två byxbenen.


    Dax att dra fram symaskinen eller symaskinerna. Jag använde min overlock men det går bra med en Hushållsmaskin också. Då Zicsak sömen den som ser ut som en blixt. och så syr man runt om som på bild två.


     Efter så dra ut ena benet från det andra så ser det ut så här! och om man sen vänder rätt ska det se ut som så där. Råa sömar in alltså.


         

Sen är det dax för att göra en resårkanal. vik in tyger inåt byxan i den bred som resåren (gummibandet) är i. jag hade bara smal smal resår så det blev väl cirka 1,5cm vik. nåla och sy tills du nästan är helt runt om. då stannar du och fäster (i början av varje söm på en hushållsmaskin. så kör man en bit fram och sen en bit bak och sen fram igen för att tråden inte ska gå upp) Hålet som blir ska man trå i resåren i. Jag har en resår nål som jag trär i min resår i precis som en synål men större!. Man kan också använda en säkerhetsnål. Efterosom jag var lat och hade så tun resår så knöt jag min resår i slutet. (tänk på att prova ut önskad längd på resåren så barnet inte tappar byxorna! gärna lite mindre än vad det är runt midjan. gummi töjer sig ju lite.) Annars så syr man bara ihop resårändarna med en elastisk söm som Zicsak. Dra sedan ut midjan som när man hänger upp ett par byxor på en alldeles förstor hängare eller när man försöker få på ongen sina byxor   Efter syr du ihop hålet. och TADA!! Ett par byxor är födda!


 psst! Om man har för stort ärmhåll längst ner på byxan får man sy in resår på samma sätt som i midjan.


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tezzlann - 31 januari 2020 21:43

Så tidigt i januari satt ja där och kissa på en sticka. Ett graviditetstest. Och det blev ett posetivt sådant. Jag vet inte om jag är känslig eller fester mej för fort eller jag vet inte. Men kanske två dagar senare börjar de blöda och blöda och blöd...

Av tezzlann - 19 november 2019 14:18


Det har inte varit lätt att lämna minsta kiddot på förskolan må jag säga. Hon gråter nästan redan vid bilen på parkeringen till förskolan. I alla fall är vi nöjd med pedagogerna och allt rörande förskolan till henne. Men nu då. Jag tror inte vi v...

Av tezzlann - 19 november 2019 13:10


Hej hej! Longe time no seen eller något sådant! Blev kontaktad av Venedio.se på instagram för ett tag sen och fick ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till så idag är det *SMARBETE* inlägg som gäller! Och vilket samarbete! Så snygga poste...

Av tezzlann - 23 augusti 2019 12:01

För ett tag sen fick vi hem ett spännande paket i brevlådan som visade sig vara från Buzzador! Vi hade kommit med i uttagningen och fick hem två stora flaskor från love beauty and planet att testa och skriva om. Och jag kan bara säga att wow så g...

Av tezzlann - 24 juli 2019 21:35

I måndes tog jag ett graviditets test och såg verkligen ett svagt streck. Blev så klart glad. Men det var så svagt så jag tänkte att jag kanske helt tappat det och att de antagligen var ett falskt streck. Men ändå började jag fantisera mej bort. Även...

Presentation


Bara lilla jag

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Gästis


Ovido - Quiz & Flashcards